رفتن به نوشته‌ها

آیا F-PATTERN هنوز در طراحی وب مطرح است؟

همیشه داشتن مجموعه ای از دستورالعمل ها برای دنبال کردن در هنگام طراحی وب سایت ، همیشه خوب است – خصوصاً اگر داده های کاربری شما کم باشد و اطلاعاتی برای ادامه کار ندارید.

در طول سال ها ، ما با تعداد زیادی از این دستورالعمل ها و روند طراحی آشنا شده ایم. برخی از آنها مورد پسند واقع شده اند و برخی دیگر در طول سالها پابرجا مانده اند. یکی از آن دستورالعمل های طراحی وب که همچنان ادامه دارد ، الگوی F است.

اما آیا امروزه همچنان مهم است ، چه چیزی با شیوه های طراحی اولین موبایل چیست؟

 

الگوی F چیست؟
وقتی در طراحی وب به الگوهایی مانند الگوی F ، طرح گوتنبرگ یا الگوی کیک لایه ای اشاره می کنیم ، آنچه در مورد آن صحبت می کنیم نحوه اسکن خوانندگان محتوای یک صفحه است. و به لطف فناوری نقشه برداری حرارتی و تحقیقات سازمانهایی مانند Nielsen Norman Group (بازگشت به سال 2006) ، ما اثبات وجود آن را داریم.

 

همانطور که از این مطالعات ردیابی چشم از NNG مشاهده می کنید ، الگوی F همیشه یک شکل صریح “F” نیست.

در عوض ، این به یک الگوی کلی خواندن اشاره دارد که به موجب آن قسمتهای خاصی از صفحه به طور کامل خوانده می شوند – معمولاً در بالا و جایی در وسط. در بعضی موارد ، خوانندگان ممکن است متوقف شوند تا بخشهای دیگری از صفحه را مطالعه کنند ، و این الگو را بیشتر شبیه حرف “E” می کند. در بیشتر قسمتهای صفحه ، در امتداد حاشیه سمت چپ کمی اسکن می شود.

این اصل در واقع هم برای صفحه نمایش دسک تاپ و هم برای موبایل اعمال می شود.

اگرچه دستگاه های تلفن همراه دارای فضای افقی کمتری هستند ، خوانندگان هنوز تمایل دارند که در قسمت بالا تمرکز کنند ، کمی صفحه را اسکن کنند ، کمی بیشتر بخوانند و سپس تا انتها اسکن کنند. باز هم به نظر نمی رسد که یک شکل سنتی “F” باشد ، اما مفهوم آن همان است.

 

آیا الگوی F هنوز مرتبط است؟
اساساً ، این پیامی است که الگوی F به طراحان وب و نویسندگان وب آموخته است: “هیچ کس به همه کارهای شما نگاه نمی کند ، بنابراین چیزهای خوب را فقط در بالای صفحه قرار دهید.”

به نظر می رسد یک روش بدبینانه برای دستیابی به طراحی وب است ، نه؟

واقعیت این است که این یک رویکرد بدبینانه است. در زمان طراحی آن ، ما چیزی بهتر از این نمی دانستیم. ما در حال بررسی داده ها بودیم و فکر می کردیم ، “خوب ، رفتار کاربران ما این است. ما باید وب سایت هایی متناسب با این رفتار ایجاد کنیم. ”

اما بهترین طراحان وب فقط لگد نمی زنند و اجازه می دهند بازدید کنندگان مهار این کار را کنند. آنها تجربه را از ابتدا تا انتها کنترل می کنند ، بنابراین بازدیدکنندگان مجبور نیستند بفهمند که کجا باید بروند یا بعد چه کاری انجام دهند. طراحان با دقت طرحی را طراحی می کنند و مطالب را به گونه ای طراحی می کنند که بازدیدکنندگان را به وب سایت بکشاند و آنها را به یک سفر سوق دهد.

هنگامی که NNG گزارش خود را در مورد الگوی F شکل در سال 2017 مرور کرد ، این نتیجه ای است که به آن رسیده است:

“وقتی نویسندگان و طراحان هیچ اقدامی برای هدایت کاربر به سمت اطلاعات مربوط ، جالب یا مفید انجام نداده اند ، کاربران سپس مسیر خود را پیدا می کنند. در صورت عدم وجود هرگونه سیگنال برای راهنمایی چشم ، آنها مسیر حداقل تلاش را انتخاب می کنند و بیشتر قسمتهای ثابت خود را نزدیک به جایی که شروع به خواندن می کنند (که معمولاً در بالای صفحه در بالای صفحه قرار دارد) می گذرانند. “

اساساً ، بازدیدکنندگان ما تنها هنگامی که تجربه زیرمجموعه ای را ارائه داده ایم ، به مطالعه صفحه با استفاده از الگوی F متوسل می شوند.

بنابراین ، برای پاسخ به س aboveال بالا: نه ، الگوی F هنوز مناسب نیست.

 

در عوض طراحان وب چه کاری باید انجام دهند؟

تشخیص اینکه بازدیدکنندگان مجبورند وب سایت شما را اسکن کنند مهم است. این روزها همه در وقت و حوصله به قدری کوتاه هستند که به روشی طبیعی برای تعامل با وب تبدیل شده است.

با این اوصاف ، بین اسکن یک صفحه وب تفاوت وجود دارد تا ببینید آیا ارزش خواندن و اسکن یک صفحه وب را فقط برای پایان دادن به آن دارید (این اساساً همان چیزی است که الگوی F تشویق می کند).

با دانستن این موضوع ، طراحان وب باید صفحاتی ایجاد کنند که اسکن را ترغیب کند – به هر حال برای شروع. صفحاتی که شامل:

جملات و پاراگرافهای کوتاه
عناوین و عنوان های فرعی برای تحسین سریع و آموزنده آنچه در آینده رخ می دهد ؛
عناصری که مکث های طبیعی ایجاد می کنند ، مانند گلوله های گلوله ای ، تصاویر ، متن پررنگ ، پیوندهای پیوندی ، فاصله زیاد و غیره
اگر بتوانید بازدیدکنندگان را از ایجاد دیوارهای مرعوب در متن جلوگیری کنید ، به احتمال زیاد به جای اسکن صفحه و بسته شدن مرورگر ، از اسکن صفحه به خواندن آن می روند.

من همچنین توصیه می کنم خیلی روی الگوهای خواندن تمرکز نکنید. تا وقتی که شما وقت زیادی را برای طراحی صفحات متنی سنگین صرف نکنید ، آنها قرار نیست به همان اندازه اعمال شوند.

درعوض ، بر روی طراحی تجربه ای دلنشین و دلگرم کننده تمرکز کنید و بازدیدکنندگان خود را از نقطه A به نقطه B راحت کنند ، اگر آنها را به سمت با ارزش ترین بیت های وب خود هدایت کنید ، آنها شما را دنبال می کنند.

https://www.webdesignerdepot.com/2019/12/is-the-f-pattern-still-relevant-in-web-design/

منتشر شده در آخرین ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.